Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη

Αρχική Συζητήσεις Καινοτομίες στη διδασκαλία της Α’ τάξης Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη

Αυτό το θέμα περιέχει 25 απαντήσεις, έχει 4 φωνές, και ανανεώθηκε τελευταία από  Ευτέρπη Θεοδώρου 10 χρόνια, 11 μήνες πριν.

Επισκόπηση 15 δημοσιεύσεων - 1 έως 15 (από 26 συνολικά)
  • Συντάκτης
    Δημοσιεύσεις
  • #393

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    Καλημέρα σε όλους.

    Έίμαι η Ευτέρπη και φετος διδασκω στην Α τάξη. Θεωρώ σημαντικό να ξεκινήσουμε τη συζήτηση για την Α τάξη από το κομμάτι των αριθμών, μιας και ειναι κάτι θεμελιώδες και απασχολεί πιστεύω πολλούς δασκάλους.

    #394

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    Σύμφωνα και με το νέο πρόγραμμα σπουδών που εφαρμόζεται πιλοτικά, 3 είναι τα βασικά πράγματα που πρέπει να μπορεί να κάνει ο μαθητής σε αυτό το στάδιο σε σχέση με τους φυσικούς αριθμούς:
    1) να τους αναγνωρίζει
    2) να τους διαβάζει και να τους γράφει
    3) να τους αναπαριστά με διάφορους τρόπους.

    Με βάση αυτό το πλαίσιο και τη γενικότερη φιλοσοφία των Μαθηματικών της Φύσης και της Ζωής, εγώ ξεκίνησα τη διδασκαλία μου στην τάξη με διάφορες δραστηριότητες καταμέτρησης και προφορικής αρίθμησης.
    Παράλληλα, με σκοπό οι μαθητές μου να δουν που στην καθημερινή μας ζωή υπάρχουν αριθμοί έφερα στην τάξη ένα κομπιουτεράκι, ένα ρολόι, ένα μέτρο, ένα τηλέφωνο, ένα τηλεκοντρόλ κλπ. Σε ομάδες των 2-3 παιδιών τους ζητούσα να βρουν και να δείξουν στο αντικείμενο που είχαν τον αριθμό που έγραφα στον πίνακα ή που έλεγα προφορικά.

    Μετά ξεκινήσαμε τη διδασκαλία των αριθμών με τη σειρά που την δίνει το βιβλίο.
    Δεν έδωσα βαρύτητα στη γραφή των αριθμών. Έδειξα μια δυο φορές τη γραφή και κάναμε μια συζήτηση για τα χαρακτηριστικά του κάθε ψηφίου. Π.χ έχει ίσιες γραμμές, έχει κύκλους, έχει κύκλο και ουρά. Μετά άφησα τα παιδιά να γράφουν τους αριθμούς όπως θέλουν, αρκεί να μπορεί κανείς να τους αναγνωρίσει.
    Κάθε μέρα με τη διδασκαλία του νέου αριθμού, χτίζαμε σιγά σιγά τις αριθμογραμμές μας, μια στον πίνακα με καρτέλες που κρεμούσα σε σχοινί με μανταλάκια, μια στο περβάζι του παραθύρου με τον ίδιο τρόπο και μια στο πάτωμα. 391

    Attachments:
    #395

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    Αριθμογραμμή στο πάτωμα 196

    Attachments:
    #396

    Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά όταν έρχονται στην Α’ τάξη γνωρίζουν αρκετά πράγματα σε σχέση με τους αριθμούς. Η γνώση αυτή είναι κυρίως κοινωνική προέρχεται δηλαδή από το κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού. Γνωρίζουν όμως πράγματα και από το νηπιαγωγείο. Βεβαίως αυτή η προϋπάρχουσα γνώση των παιδιών για τους αριθμούς είναι διαφορετική από παιδί σε παιδί, αυτή η διαφορά κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας στο Δημοτικό αρχίζει να εξισορροπείται μεταξύ των παιδιών γιατί όλα δέχονται την ίδια διδασκαλία στο σχολείο.
    Μπορείς Ευτέρπη να μας πεις μερικά πράγματα σχετικά με αυτές τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών σου στους αριθμούς;

    #397

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    Οι μαθητές μου είχαν φοιτήσει όλοι στο ίδιο νηπιαγωγείο, επομένως είχαν δεχτεί την ίδια σχολική διδασκαλία σε σχέση με τους αριθμούς.
    Παρόλα αυτά οι προϋπάρχουσες γνώσεις τους ήταν πολύ διαφορετικές.
    Την μεγαλύτερη εμπειρία στους αριθμούς είχαν οι μαθητές που καθημερινά έρχονταν σε επαφή με αριθμούς. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν οι μαθητές που οι γονείς τους είχαν δικό τους μαγαζί και πολύ συχνά έπαιρναν τα παιδιά τα απογεύματα μαζί τους. Αυτοί αν και δεν ήταν κατ΄ ανάγκη αυτό που λέμε «καλοί μαθητές» ήξεραν να μετρούν περισσότερο και να αναγνωρίζουν πολύ μεγάλους αριθμούς, ακόμα και δεκαδικούς.
    Σε πολλές οικογένειες, όπως διαπίστωσα από τις πρώτες συναντήσεις και συζητήσεις με γονείς, τα παιδιά αντιμετωπίζονταν ως «μωρά» και οι γονείς τους δεν τους έδιναν ευκαιρίες να συμμετέχουν στη ζωή της οικογένειας. Δεν τους έπαιρναν μαζί τους στα ψώνια, δεν είχαν «κουμπαρά», πολλοί από αυτούς δεν είχαν πιάσει ποτέ στα χέρια τους ένα κέρμα του ευρώ. Δεν μπορούσαν να αναγνωρίσουν με άμεση εκτίμηση τι αριθμό έφεραν στο ζάρι και έπρεπε να καταμετρήσουν τις κουκίδες μία μία. Δεν ήξεραν να πουν ούτε πόσο χρονών είναι ούτε πόσα είναι τα δάκτυλα των χεριών τους, χωρίς να τα μετρήσουν.
    Αυτή η ομάδα, που στη δική μου τάξη ήταν κυρίως κορίτσια, είχε τις φτωχότερες εμπειρίες από τους αριθμούς και τις μεγαλύτερες δυσκολίες στην αρχή.
    Τις μεγαλύτερες δυσκολίες όμως αντιμετώπιζαν δυο μαθήτριες. Καμία από τις δύο δεν μπορούσε να μετρήσει προφορικά σωστά ως το 10. Και οι δύο δεν μπορούσαν να καταμετρήσουν σωστά συλλογές με περισσότερα από 5 αντικείμενα, ενώ η μία δεν αναγνώριζε τα ψηφία παρά μόνο το 1 και το 2.

    #398

    Θα ήταν ενδιαφέρον να μας περιγράψεις Ευτέρπη την εξέλιξη της μαθησιακής πορείας που έγινε στην τάξη σου σχετικά με το θέμα των αριθμών αλλά και των πράξεων. Να περιγράψουμε δηλαδή την εξέλιξη αυτού που λέμε στο νέο πρόγραμμα τροχιά διδασκαλίας μάθησης των αριθμών και των πράξεων. Από πού δηλαδή ξεκινήσατε στην αρχή της χρονιάς, πως εξελίχθηκε, που είστε σήμερα και πως θα συνεχίσετε και που θα φτάσετε στο τέλος της χρονιάς;

    #399

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    Η τροχιά μάθησης για τους φυσικούς αριθμούς και της πράξεις που ακολουθούμε είναι περίπου αυτή.
    (Με έντονα γράμματα θα αναφέρω τον σταθμό της τροχιάς έτσι όπως αναφέρεται στο νέο πρόγραμμα σπουδών και από κάτω θα περιγράφω τι κάναμε σε κάθε σταθμό.)

    (Αναγνώριση αριθμών)
    Στην αρχή ξεκινήσαμε με τις άτυπες και προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών που όπως έχω πει ήταν πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. Βρήκαμε και αναγνωρίσαμε αριθμούς σε διάφορα αντικείμενα της καθημερινής ζωής. (ρολόι, τηλεκοντρόλ, τηλέφωνο, κλπ).
    Αφιερώσαμε περίπου 3 ώρες.
    (Αναπαράσταση φυσικών αριθμών)
    Στα πρώτα μαθήματα που το βιβλίο εισάγει έναν έναν τους αριθμούς, δώσαμε έμφαση στο να δείχνουμε αυτούς τους αριθμούς με πολλούς τρόπους.
    Έχω παρατηρήσει πως κάποιοι συνάδελφοι που διδάσκουν σε πρώτη τάξη λένε ότι φτιάχνουν τον αριθμό με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, αλλά στην πραγματικότητα εννοούν μόνο ότι φτιάχνουν το ψηφίο με πολλούς τρόπους. Γράφουν δηλαδή το 3 με μολύβι το ζωγραφίζουν, το φτιάχνουν με πλαστελίνη, το κόβουν σε χαρτόνι, το φτιάχνουν στον αέρα, το ξαναγράφουν σε τετράδιο με τετραγωνάκια.
    Εμείς δείχναμε κάθε νέο αριθμό με το ψηφίο που τον εκφράζει, την αριθμολέξη, με καπάκια ή ξυλάκια (στην τάξη μου βρήκα πάρα πολλά και είπα να τα αξιοποιήσω), στο αριθμητήριο, στο ζάρι, με τα δάχτυλα μας και προσθέταμε την καρτέλ του στις τρεις αριθμογραμμές μας, όπως έδειξα και στις προηγούμενες εικόνες. Κάναμε πάρα πολλά παιχνίδια περάσματος από την μια αναπαράσταση στην άλλη.
    Προκειμένου να έχουμε συγκεντρωμένα όλα τα διαθέσιμα μέσα με τα οποία δείχναμε τους αριθμούς φτιάξαμε το εργαστήρι των αριθμών. Σε ένα κοντραπλακέ βιδώσαμε διάφορα μέσα και τα παιδιά σε ομάδες 2-3 ατόμων έφτιαχναν έναν αριθμό με πολλούς τρόπους. 475

    (Αρίθμηση και απαρίθμηση)
    Οι μαθητές όλοι μαζί ή 3-4 κάθε φορά αριθμούσαν προφορικά από το 1-10. Αργότερα τους ζητούσα να ξεκινούν την αρίθμηση όχι από το 1, αλλά από άλλο αριθμό. Π.χ από το 4. Όσοι δεν μπορούσαν να αριθμούν χωρίς υποστήριξη (αρκετοί στην αρχή) σηκώνονταν όρθιοι και πατούσαν πάνω στην αριθμογραμμή του πατώματος. Αργότερα τους ζητούσα να αριθμούν ανά δύο. Στην αριθμογραμμή του πατώματος αυτό το ονομάζαμε «βατραχάκια». Μετά αρχίσαμε την αντίστροφη μετρηση10-0. Αυτό το ονομάσαμε «πύραυλο», γιατί κάθε φορά που μετρούσαμε σωστά απογειωνόταν ένας πύραυλος. Λίγο πριν τα Χριστούγεννα μετρούσαμε και 5-5. («ακρίδες»)Είχαμε στο μεταξύ μάθει και μεγαλύτερους αριθμούς.
    Από την αρχή της χρονιάς και σε κάθε ευκαιρία καθιερώσαμε την απαρίθμηση, διαφόρων αντικειμένων. Μετά τα Χριστούγεννα, κάθε Παρασκευή παίζουμε ένα παιχνίδι εκτίμησης. Γεμίζω ένα διάφανο κουτί με πολλά καπάκια ή ξυλάκια και τους λέω να μαντέψουν-εκτιμήσουν πόσα είναι. Μετά τα βγάζουμε τα απαριθμούμε και κερδίζει αυτός που είναι πιο κοντά στο αποτέλεσμα.
    (σύγκριση και διάταξη)
    Κάναμε το μάθημα της σύγκρισης με την ιστορία της φάλαινας από το βιβλίο. Παίζουμε πολλά παιχνίδια με την αριθμογραμμή. Κάθε Παρασκευή βγάζουμε όλες τις καρτέλες από την αριθμογραμμή του Παραθύρου και κάθε Δευτέρα πρωί κάθε παιδί παίρνει 2-3 και τις ξαναβάζει στη σωστή θέση. Παίξαμε πολλά παιχνίδια διάταξης με κάρτες.
    (Ανάλυση και σύνθεση-αξία θέσης)
    Πριν λίγο καιρό που φτάσαμε στους διψήφιους αριθμούς-οργάνωση συλλογών, δουλέψαμε πολύ την έννοια της ομάδας-πακέτου του δέκα και της ανταλλαγής του με μια μονάδα ανώτερης τάξης (δεκάδα). Στα υλικά αναπαράστασης μας μπήκαν τα καπάκια δυο χρωμάτων, τα κυβάκια τύπου Dienes , χάρτινο υλικό βάσης, τα ευρώ και ο κάθετος άβακας. Στο εργαστήρι των αριθμών τα γάντια-δάκτυλα αντικαταστάθηκαν από τον κάθετο άβακα. Κάναμε πάλι πάρα πολλά παιχνίδια περάσματος από την μια αναπαράσταση στην άλλη.
    Αυτή τη στιγμή είμαστε σε αυτή τη φάση της αναγνώρισης της αξίας θέσης. Είναι ένα από τα κρισιμότερα ορόσημα αυτής της τροχιάς για αυτό και δίνουμε μεγάλη βαρύτητα. Η τροχιά που αφορά τους αριθμούς θα συνεχιστεί για να φτάσουμε μέχρι το 100.

    Όσο αφορά τις πράξεις έχουμε ασχοληθεί αρχικά με την πρόσθεση στην αρχή με υλικές διαδικασίες. Δηλαδή οι μαθητές πρόσθεταν έχοντας μπροστά τους αντικείμενα. Περάσαμε στο αριθμητήριο και τα δάκτυλα και λίγο πριν τα Χριστούγεννα κόλλησα μπροστά σε κάθε παιδί στο θρανίο του μια μικρή αριθμογραμμή 1-10. Δείξαμε πως τη χρησιμοποιώ για να υπολογίσω προσθέσεις. Δώσαμε έμφαση στους νοερούς υπολογισμούς, μάθαμε τα διπλά αθροίσματα και τα ζευγαράκια του 5 και του 10. Στη συνέχεια ήρθε η αφαίρεση με μικρό και μεγάλο αφαιρετέο. Δουλέψαμε σε διάφορες καταστάσεις (υπόλοιπο-διαφορά)Αυτή τη στιγμή είμαστε στην πρόσθεση με πολλούς όρους. Σήμερα 9 από τους 17 μαθητές μου έβγαλαν την αριθμογραμμή από το θρανίο τους γιατί υπολογίζουν πλέον χωρίς τη βοήθεια της. Η τροχιά μας θα συνεχιστεί με την υπέρβαση της δεκάδας και τις καταστάσεις πολλαπλασιασμού και διαίρεσης.

    Attachments:
    #400

    Κάτι που παθαίνω εγώ και πιθανά να το παθαίνουν και άλλοι είναι ότι δεν βλέπω ότι η συζήτηση άλλαξε σελίδα και περιμένω στην πρώτη σελίδα να δω τη συνέχεια. Βέβαια εγώ είμαι και πόντιος! Αλλά επειδή εμείς οι πόντιοι είμαστε πολλοί! Να παρατηρείτε τον αριθμό στο τέλος της σελίδας και να πηγαίνετε στην αντίστοιχη σελίδα. Η παρουσίαση της τροχιάς διδασκαλίας μάθησης των αριθμών από την Ευτέρπη είναι πολύ ωραία! Προτείνω να μπει στο χώρο κείμενα με τίτλο «Τροχιά διδασκαλίας μάθησης των αριθμών στην Α’ τάξη». Επίσης μου άρεσε πολύ η ιδέα για «το εργαστήρι των αριθμών». Προτείνω και αυτό να μπει στα κείμενα και να μας πει δύο λόγια η Ευτέρπη για το ποιες διαφορετικές αναπαραστάσεις παρουσιάζονται στη διδασκαλία του αριθμού στη Α’ και πως πρέπει να τις χειρίζεται ο εκπαιδευτικός. Μιας και αυτό είναι σχετικό και με το θέμα του διδακτορικού της.

    #401

    Κατερίνα Βίγκου
    Συμμετέχων

    Καλησπέρα σας, ονομάζομαι Βίγκου Κατερίνα και είμαι δασκάλα στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας. Φέτος έχω Α’ Δημοτικού κι εγώ!

    Διάβασα την συζήτησή σας και είμαι μου άρεσαν πάρα πολύ οι τρόποι διδασκαλίας που παρουσιάζονται.
    Πήρα ήδη αρκετές ιδέες (το κόντρα πλακέ με τα διάφορα αντικείμενα, είναι καταπληκτική ιδέα).

    Πιστεύω ότι όλοι οι μαθητές μπορούν να μάθουν μαθηματικά και να τα αγαπήσουν!
    Εφαρμόζω και εγώ διάφορους τρόπους βιωματικής προσέγγισης των μαθηματικών και έχω δει πολύ καλά αποτελέσματα.

    Αφού μιλάτε για αριθμούς να αναφέρω κι εγώ δύο πράγματα από αυτά που έχω εφαρμόσει φέτος στην τάξη και έχω δει πολύ καλά αποτελέσματα.

    Πρώτον: όταν μαθαίναμε τους αριθμούς τους διηγήθηκα την ιστορία δημιουργίας των αριθμών απλοποιημένη (την ιδέα την πήρα από το βιβλίο «Η Αλίκη στην χώρα των αριθμών» του Carlo Frabetti.

    Δεύτερον: όταν φτάσαμε στους αριθμούς μέχρι το 50, ζήτησα από τους μαθητές να φέρουν 50 πράγματα ο καθένας στην τάξη. Έτσι κάθε μέρα για 1-2 εβδομάδες μετρούσαμε τα πράγματα που έφεραν 1-1, 2-2, 3-3, 5-5 και 10-10!
    Μπορείτε να δείτε και ένα σχετικό βιντεάκι στο ιστολόγιό μας: http://blogs.sch.gr/avigkou/archives/58

    Δεν ξέρω αν μπορώ να συμμετέχω κι εγώ στην συζήτησή σας και με ποιον τρόπο…
    Συγχωρέστε με αν δεν έπρεπε, απλά ενθουσιάστηκα!

    #402

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    αγαπητή Κατερίνα,

    καλως ήρθες στη συζήτησή μας για τη διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη. Είδα την καταμέτρηση που κάνουν οι μαθητές σου!(έριξα και μια ματιά στο Blog!)

    Μπορείς να μας πεις πως εξελίχθηκε γενικά στη δική σου τάξη η διδασκαλία των αριθμών;

    #403

    Κυρία Βίγκου, μου άρεσε πολύ το βίντεο που δείχνει πως μετρούν οι μαθητές. Είναι πολύ βιωματικό και πολύ καλό τρόπο να κάνεις τους μαθητές να μετρήσουν.
    Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας στο blog!

    X. Λεμονίδης

    #404

    Κατερίνα Βίγκου
    Συμμετέχων

    Χαίρομαι πολύ που σας άρεσε το ιστολόγιό μου.
    Θα ακολουθήσω κι εγώ τη δομή της συναδέλφου για να είναι πιο εύκολο να με διαβάσετε!

    Αναγνώριση αριθμών

    Αρχικά προσπαθήσαμε να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς αριθμούς! Κάθε μαθητής έλεγε με μία πρόταση κάτι που θα γινόταν αν δεν είχαμε αριθμούς. Ακούστηκαν προτάσεις όπως: Η μαμά δεν θα μου έπαιρνε παιχνίδια, γιατί δεν θα ήξερε πόσο κάνουν. Δεν θα ερχόμασταν όλοι μαζί σχολείο, γιατί δεν θα ξέραμε τι ώρα να έρθουμε. Δεν θα πηγαίναμε όλοι στην ίδια τάξη, γιατί δεν θα ξέραμε την ηλικία μας.
    Στη συνέχεια, προσπαθήσαμε να σκεφτούμε πως μέτραγαν οι άνθρωποι όταν δεν υπήρχαν οι αριθμοί και το χαρτί για να τους γράψεις. Τους διηγήθηκα το παραμύθι με τον βοσκό από το βιβλίο: “Η Αλίκη στην χώρα των αριθμών”. Μου αρέσει πολύ αυτό το κομμάτι, γιατί χωρίς να ξέρουμε τι είναι το δεκαδικό σύστημα, μας δημιουργείται η ανάγκη να μετρήσουμε με αυτό!

    Αναπαράσταση φυσικών αριθμών

    Κάναμε αριθμούς με τα σώματά μας, με πλαστελίνες, με χαρτόνια. Ζωγραφίσαμε τις χώρες των αριθμών, π.χ.: μια χώρα που τα πάντα είναι φτιαγμένα από 1.
    Παίζαμε ένα παιχνίδι που σχηματίζει ένα παιδί στην πλάτη ενός άλλου έναν αριθμό και πρέπει να τον μαντέψει ο πρώτος.
    Φτιάξαμε πήλινα ζάρια και μάθαμε ποιον αριθμό έχει το ζάρι σε κάθε μεριά του.
    Κάναμε ισότητες με αντικείμενα π.χ.: 3 μολύβια = 3 γόμες = 3 τετράδια = ο αριθμός 3 στο ζάρι μας = 3 χαρτάκια = 3 παιδιά
    Παίζαμε το παιχνίδι με τα δάχτυλα: Ποιος θα σηκώσει πρώτος 4 δάχτυλα; 
Οι μαθητές είχαν τα χέρια πίσω από την πλάτη και έπρεπε να τα σηκώσουν στον αέρα με τα σωστά δάχτυλα σηκωμένα, το πρώτο ακίνητο χέρι νικούσε.
    Σκεφτήκαμε διάφορα κολπάκια για να μην γράφουμε ανάποδα τους αριθμούς. π.χ.: Η εταιρεία που φτιάχνει τους χυμούς μας λέγεται 3Ε (τρία έψιλον) και το σήμα της είναι αυτό: 3Ε, άρα αν θυμόμαστε το όνομά της και το σήμα της, ξέρουμε πως γράφεται το 3. Ή το 3 κοιτάει πίσω, το 6 μπροστά. Αυτά μπορεί να μην βοήθησαν όλους τους μαθητές τους έδειξαν όμως έναν τρόπο να βρίσκουν κόλπα και βοήθησαν αρκετούς.

    Αρίθμηση και απαρίθμηση

    Το τραγουδάκι της ησυχίας που λέω εγώ και τα παιδιά (αντί να φωνάζω: ΗΣΥΧΙΑΑΑ!) έχει τους αριθμούς μέχρι το 6 άρα από τις πρώτες κιόλας μέρες, μετρούσαμε 3-4 φορές την ημέρα μέχρι το 6.
    Το τραγουδάκι πάει κάπως έτσι:
    Λέω εγώ: 1, 2
    
Λένε οι μαθητές: στόματα κλειστά
    
Λέω εγώ: 3, 4

    Λένε οι μαθητές: αυτάκια ανοιχτά

    Λέω εγώ: 5, 6
Λένε οι μαθητές: τώρα προσοχή


    Στην τάξη αλλάζουμε θέσεις πολύ συχνά: από τα θρανία στο χαλάκι, από το χαλάκι στην σκηνή, από την σκηνή στο αριθμητήριο και καθόμαστε συνέχεια σε διαφορετικές γωνίες. Για να μην χάνουμε πολύ χρόνο και να γίνεται γρήγορα αυτή η διαδικασία λέω: Να μετρήσουμε μέχρι το 10 και να έχουμε πάει όλοι στο χαλάκι! Μετράμε και αντίστροφα έτσι και κανονικά.

    Τώρα που φτάσαμε μέχρι το 50, φέραμε 50 αντικείμενα ο καθένας στην τάξη και τα μετρούσαμε με πολλούς τρόπους, όπως είδατε και στο βιντεάκι.
    Ακόμα, μετράμε 1-1, 2-2, 3-3, 5-5 ή 10-10 με διάφορους τρόπους: με χοντρή φωνή, με λεπτή γωνή, ψιθυριστά, τσιριχτά, στα φαλενέζικα, σαν τον λύκο κτλ.

    Αύριο κιόλας θα ξεκινήσουμε το παιχνίδι εκτίμησης, για το οποίο άκουσα από την συνάδελφο και μου άρεσε πάρα πολύ. Θα το λέμε: “Μάντεψε πόσα!”

    Σύγκριση και διάταξη

    Μάθαμε να τακτοποιούμε την βιβλιοθήκη της τάξης σωστά (τα μεγάλα βιβλία πίσω,τα μεσαία μετά και τα μικρά στο τέλος). Ζωγραφίσαμε δεινόσαυρους, μπαλαρίνες και τρακτέρ το ένα μεγαλύτερο από το άλλο. Έχουμε φτιάξει αριθμούς από πλαστελίνες που τους τακτοποιούμε βάζοντάς τους σε σειρά (τους χρησιμοποιούμε για να φτιάχνουμε διάφορες πράξεις και να βάζουμε ο ένας στον άλλον!).
    Έχουμε μπει εμείς σε σειρά ύψους και ηλικίας.

    Ανάλυση και σύνθεση-αξία θέσης

    Έφτιαξα και είπα στους μαθητές μια ιστορία για το μαθηματοχώρι (πάμε συχνά εκεί) που το 11 είχε ένα πρόβλημα, με τα δύο 1 που το σχημάτιζαν. Δεν ήξερε ποιο ήταν το ένα 1 και ποιο ήταν το άλλο και όλο αλλάζαν θέση. Το σοφό 0 τους έδωσε την λύση ότι δεν πρέπει να αλλάζουν θέση, γιατί το 1 μετράει για 10 και το άλλο για 1. Έπειτα είδαμε ότι σε όλους τους αριθμούς συμβαίνει το ίδιο!
    Παίξαμε πολλά παιχνίδια γράφοντας τις μονάδες και τις δεκάδες και βάζοντας τους μαθητές να μου γράφουν τον αριθμό π.χ.: Ποιος αριθμός έχει 2 μονάδες και 3 δεκάδες; Ποιος αριθμός θα γίνει αν προσθέσω 2 δεκάδες; Όλα αυτά με την μορφή «τηλεοπτικού παιχνιδιού ερωτήσεων», που αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά!

    Προσθέταμε και αφαιρούσαμε πάντα με αντικείμενα ή με τα δάχτυλά μας, τις εύκολες πράξεις τώρα τις ξέρουμε και με το μυαλό! Τα 15 από τα 19 παιδάκια, οι υπόλοιποι χρησιμοποιούμε ακόμα κάποιο εποπτικό μέσο. Όποιος μπορείτο κάνει και νοερά. Μας έχουν βοηθήσει πολύ οι φίλοι των αριθμών, όλοι οι συνδυασμοί που έχουν άρθροισμα 5, 6, 7, 8, 9 ή 10. Έχουμε χαρτιά με 50 τετραγωνάκια και πάμε μπροστά ή πίσω, σύμφωνα με την πράξη. Σε λίγες μέρες θα λειτουργήσει μία υπεραγορά στην τάξη μας, με εμπόρευμα άδειες συσκευασίες προϊόντων και λεφτά τα λεφτά του βιβλίου μας!

    Επίσης, έχουμε ήδη κάνει μια μικρή εισαγωγή στον πολλαπλασιασμό, δουλεύοντας τους στίχους και τις στροφές στα ποιήματα που κάνουμε στην γλώσσα. π.χ.: ένα ποίημα έχει 3 στροφές και 4 στίχους, πόσοι είναι όλοι οι στίχοι; Σε πολύ αρχικό στάδιο φυσικά!

    Η αλήθεια είναι πως κάνουμε πάρα πολλά πράγματα εκτός βιβλίου και μπορεί να μένουμε λίγο πίσω, αλλά μετά σε μία εβδομάδα μπορεί να βγάλουμε μέχρι και 4 κεφάλαια από το βιβλίο μας και μάλιστα νιώθουμε πάρα πολύ ωραία, γιατί μας φαίνονται πολύ πολύ εύκολα!

    #405

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    όλα αυτά είναι πολύ ενδιαφέροντα. Θα μπορούσε κάποιος άλλος από τους συναδέλφους που παρακολουθούν τη συζήτηση να πει τι έκανε στη τάξη του;

    #406

    Ευτέρπη Θεοδώρου
    Συμμετέχων

    Μετά από μια γρίπη που μας χτύπησε όλους στο σπίτι, αλλά και στο σχολείο, συνεχίζω τη συζήτηση για τη διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη!

    Στα κείμενα έχω αναρτήσει το κείμενο το εργαστήρι των αριθμών που δίνει μια συνοπτική εικόνα των πιο συνηθισμένων μοντέλων-αναπαραστάσεων που χρησιμοποιούνται στην Α΄τάξη για τη διδασκαλία των αριθμών.

    #407

    Νομίζω ότι είναι πολύ ωραία ιδέα το εργαστήρι των αριθμών. Οι μαθητές παίζοντας σε αυτό το εργαστήρι θα ωφελούνται πολύ μαθησιακά σχετικά με τους αριθμούς, γιατί θα έχουν την ευκαιρία του περάσματος από την μια μορφή αναπαράστασης του αριθμού στην άλλη.
    Είδαμε πως έγινε η διδασκαλία των αριθμών και πως εξελίχθηκε η τροχιά στους αριθμούς. Θα ήταν ενδιαφέρον να συζητήσουμε και για τις πράξεις.
    Τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές αυτή τη χρονική περίοδο σχετικά με τις πράξεις;
    Πως εξελίχθητε η μάθηση των πράξεων; Δηλαδή η τροχιά διδασκαλίας/ μάθησης στις πράξεις; Πως ξεκίνησε η διδασκαλία; Ποιοι ήταν οι κύριοι σταθμοί σε αυτήν την τροχιά;

Επισκόπηση 15 δημοσιεύσεων - 1 έως 15 (από 26 συνολικά)

Πρέπει να είστε συνδεδεμένοι για να απαντήσετε σ' αυτό το θέμα.