Χαράλαμπος Λεμονίδης

Απαντήσεις συζητήσεων που έγιναν

Επισκόπηση 15 δημοσιεύσεων - 1 έως 15 (από 24 συνολικά)
  • Συντάκτης
    Δημοσιεύσεις
  • σε απάντηση του: Συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς #572

    Αγαπητοί εκπαιδευτικοί

    μετά τη συνάντηση που είχαμε την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2018 στέλνω τη διαφάνεια της παρουσίασης στο Βασίλη για να σας τη δώσει.

    Σας χαιρετώ!

    Μπάμπης Λεμονίδης

    σε απάντηση του: Συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς #543

    Αγαπητέ Βασίλη και άλλοι εκπαιδευτικοί

    σχετικά με τα γραφήματα στις τάξεις Κ, 1 και 3 grade. Έστειλα στο Βασίλη ένα σχετικό κεφάλαιο από βιβλίο.

    Για νηπιαγωγείο το πρόγραμμα Commone Corre αναφέρει τον παρακάτω στόχο

    Classify objects and count the number of objects in each category.
    Classify objects into given categories; count the numbers of objects in each category and sort the categories by count. (Limit category counts to be less than or equal to 10.) CC.K.MD.3

    Στόχος δηλαδή είναι να ταξινομούν πράγματα δηλαδή να τα διαχωρίζουν σε διάφορες ομάδες και μετά να μετρούν τα αντικείμενα της κάθε ομάδας. Βλέπετε το παράδειγμα στη σελ. 438 Figure 21.2 και σελ. 441 Figure 21.6 καθώς και σελ. 440 figure 21.5.

    Σχεδόν ίδιος είναι και ο στόχος στην Α’ τάξη και μπορεί να γίνουν παρόμοια πράγματα αλλά με περισσότερες κατηγορίες όπως λέει το πρόγραμμα μέχρι τρεις.

    Για την Γ’ Τάξη υπάρχει ο παρακάτω στόχος:

    Draw a scaled picture graph and a scaled bar graph to represent a data set with several categories. Solve one- and two-step «how many more» and «how many less» problems using information presented in scaled bar graphs. For example, draw a bar graph in which each square in the bar graph might represent 5 pets. CC.3.MD.3

    Για τα picture graph και bar graph υπάρχουν πολλά να δείτε στο ίντερνετ π.χ. http://www.onlinemathlearning.com/bar-picture-graph.html

    Σας χαιρετώ!

    Μπάμπης

    σε απάντηση του: Συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς #540

    Χαιρετώ τον Βασίλη και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

    Διάβασα αυτά που γράφει ο Βασίλης και τις πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις που κάνει για τους αγώνες δρόμου και την εμπλοκή των μαθηματικών. Οι μαθηματικές έννοιες οι οποίες μπορεί να εμπλακούν σε αυτούς τους αγώνες δρόμου εκτός από τη στατιστική, δηλαδή οργάνωση δεδομένων, μπορεί να είναι η μέτρηση του χρόνου με τις υποδιαιρέσεις της (ώρα, λεπτά, δευτερόλεπτα), αλλά και η εκτίμηση του χρόνου. «Πόσο περίπου θα διαρκέσει;»
    Βασίλη εσύ νομίζω έχεις τη Δ’ τάξη, μάλλον έχει τελειώσει η διδασκαλία της προπαίδειας ή διδάσκεται και στην Δ’ τάξη; Στην Ελλάδα διδάσκεται στην Β’ και Γ’ τάξη. Βέβαια άσχετα με ποια τάξη διδάσκεται πολλοί μαθητές έχουν προβλήματα με την προπαίδεια.
    Σχετικά με τη μάθηση της προπαίδειας έχω γράψει μια εκλαϊκευμένη επιστολή προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς την οποία καλό είναι να διαβάσουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο:

    2η Επιστολή

    Αυτό που λέει ο Βασίλης να συνδέσουμε τη μάθηση της προπαίδειας με γλωσσικές εκφράσεις είναι πολύ ενδιαφέρον και ίσως θα μπορούσε να βοηθήσει και η κυρία Ματθαιουδάκη και οι άλλοι εκπαιδευτικοί. Επειδή η μάθηση της προπαίδειας συνδέεται και επηρεάζεται πολύ από την απομνημόνευση, μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως μνημονικά βοηθήματα γλωσσικές ρήμες. Π.χ. ‘οκτώ η εννιά εβδομήντα δύο, θα το βάλω στο αρχείο’. Το θέμα αυτό δεν έχει μελετηθεί και δεν υπάρχουν γλωσσικές ρήμες για τη μάθηση της προπαίδειας ούτε στα Ελληνικά.

    Με φιλικούς χαιρετισμούς!
    Μπάμπης Λεμονίδης

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #417

    Είναι ωραίος ο τρόπος που διάλεξες, με το παραμύθι να εισαγάγεις τους μαθητές σου στην άδεια αριθμογραμμή. Φέτος στη Β’ τάξη μάλλον θα χρησιμοποιούν την άδεια αριθμογραμμή. Την χρησιμοποιούν όλοι οι μαθητές ή υπάρχουν κάποιοι που δεν την έχουν ανάγκη και δεν την χρησιμοποιούν;

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #409

    Είναι πολύ ενδιαφέρον το κείμενο «Τροχιά διδασκαλίας μάθησης για τις πράξεις» που υπάρχει στο χώρο κείμενα. Η Ευτέρπη παρουσιάζει πως εξελίχθηκε η διδασκαλία/ μάθηση των πράξεων στην τάξη της και δίνει πολλές ιδέες για τη διδασκαλία.
    Παρακαλώ αν κάποια/κάποιος εκπαιδευτικός έχει κάποιες άλλες ιδέες και πρακτικές που χρησιμοποιεί να τις αναφέρει για να τις δούνε και οι άλλοι.
    Θα ήθελα να διευκρινίσω κάποιους όρους στο κείμενο της Ευτέρπης που πιθανά για κάποιους να μην είναι γνωστοί. Η Ευτέρπη αναφέρει ότι έκανε πολύ προσπάθεια και χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να περάσουν οι μαθητές από τις υλικές διαδικασίες στις διαδικασίες μέτρησης.
    Για παράδειγμα, όταν έχουμε μία πρόσθεση όπως στο πρόβλημα: «Έχεις 3 καραμέλες και σου δίνω άλλες 4 πόσες θα είναι όλες;»
    Η πρόσθεση με υλικές διαδικασίες ή στρατηγικές γίνεται όταν οι μαθητές χρησιμοποιούν αντικείμενα ή δάκτυλα για να αισθητοποιήσουν τους αριθμούς και να τους προσθέσουν. Στην παραπάνω πρόσθεση 3+4 : μετρούν 3 καπάκια ή δάκτυλα, μετρούν 4 καπάκια ή δάκτυλα, τα βάζουν όλα μαζί, τα μετρούν και βρίσκουν το 7.
    Διαδικασίες ή στρατηγικές μέτρησης ή αρίθμησης είναι οι εξής: Εδώ οι μαθητές χρησιμοποιούν τη μέτρηση στην σειρά των αριθμών για να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν. Για το 3+4, κάποιος μαθητής ξεκινάει από το 1 και μετράει 3 βήματα, 1, 2, 3 μπορεί να δείχνει ή να μην δείχνει τα δάκτυλά του, και μετά μετράει άλλα 4 βήματα 4, 5, 6, 7 και βρίσκει το αποτέλεσμα 7.
    Κάποιος άλλος πιο προχωρημένος μαθητής ξεκινάει από το 3 και ανεβαίνει 4 βήματα 4, 5, 6, 7 και βρίσκει το 7.

    Σημείωση:
    Όλες αυτές οι στρατηγικές ή διαδικασίες βρίσκονται σε ένα αρχείο με το όνομα «στρατηγικές μέχρι το 20» στο χώρο Κείμενα – Νοεροί υπολογισμοί – Επιμορφωτικά κείμενα.

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #407

    Νομίζω ότι είναι πολύ ωραία ιδέα το εργαστήρι των αριθμών. Οι μαθητές παίζοντας σε αυτό το εργαστήρι θα ωφελούνται πολύ μαθησιακά σχετικά με τους αριθμούς, γιατί θα έχουν την ευκαιρία του περάσματος από την μια μορφή αναπαράστασης του αριθμού στην άλλη.
    Είδαμε πως έγινε η διδασκαλία των αριθμών και πως εξελίχθηκε η τροχιά στους αριθμούς. Θα ήταν ενδιαφέρον να συζητήσουμε και για τις πράξεις.
    Τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές αυτή τη χρονική περίοδο σχετικά με τις πράξεις;
    Πως εξελίχθητε η μάθηση των πράξεων; Δηλαδή η τροχιά διδασκαλίας/ μάθησης στις πράξεις; Πως ξεκίνησε η διδασκαλία; Ποιοι ήταν οι κύριοι σταθμοί σε αυτήν την τροχιά;

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #403

    Κυρία Βίγκου, μου άρεσε πολύ το βίντεο που δείχνει πως μετρούν οι μαθητές. Είναι πολύ βιωματικό και πολύ καλό τρόπο να κάνεις τους μαθητές να μετρήσουν.
    Συγχαρητήρια για τη δουλειά σας στο blog!

    X. Λεμονίδης

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #400

    Κάτι που παθαίνω εγώ και πιθανά να το παθαίνουν και άλλοι είναι ότι δεν βλέπω ότι η συζήτηση άλλαξε σελίδα και περιμένω στην πρώτη σελίδα να δω τη συνέχεια. Βέβαια εγώ είμαι και πόντιος! Αλλά επειδή εμείς οι πόντιοι είμαστε πολλοί! Να παρατηρείτε τον αριθμό στο τέλος της σελίδας και να πηγαίνετε στην αντίστοιχη σελίδα. Η παρουσίαση της τροχιάς διδασκαλίας μάθησης των αριθμών από την Ευτέρπη είναι πολύ ωραία! Προτείνω να μπει στο χώρο κείμενα με τίτλο «Τροχιά διδασκαλίας μάθησης των αριθμών στην Α’ τάξη». Επίσης μου άρεσε πολύ η ιδέα για «το εργαστήρι των αριθμών». Προτείνω και αυτό να μπει στα κείμενα και να μας πει δύο λόγια η Ευτέρπη για το ποιες διαφορετικές αναπαραστάσεις παρουσιάζονται στη διδασκαλία του αριθμού στη Α’ και πως πρέπει να τις χειρίζεται ο εκπαιδευτικός. Μιας και αυτό είναι σχετικό και με το θέμα του διδακτορικού της.

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #398

    Θα ήταν ενδιαφέρον να μας περιγράψεις Ευτέρπη την εξέλιξη της μαθησιακής πορείας που έγινε στην τάξη σου σχετικά με το θέμα των αριθμών αλλά και των πράξεων. Να περιγράψουμε δηλαδή την εξέλιξη αυτού που λέμε στο νέο πρόγραμμα τροχιά διδασκαλίας μάθησης των αριθμών και των πράξεων. Από πού δηλαδή ξεκινήσατε στην αρχή της χρονιάς, πως εξελίχθηκε, που είστε σήμερα και πως θα συνεχίσετε και που θα φτάσετε στο τέλος της χρονιάς;

    σε απάντηση του: Διδασκαλία των αριθμών στην Α τάξη #396

    Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά όταν έρχονται στην Α’ τάξη γνωρίζουν αρκετά πράγματα σε σχέση με τους αριθμούς. Η γνώση αυτή είναι κυρίως κοινωνική προέρχεται δηλαδή από το κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού. Γνωρίζουν όμως πράγματα και από το νηπιαγωγείο. Βεβαίως αυτή η προϋπάρχουσα γνώση των παιδιών για τους αριθμούς είναι διαφορετική από παιδί σε παιδί, αυτή η διαφορά κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας στο Δημοτικό αρχίζει να εξισορροπείται μεταξύ των παιδιών γιατί όλα δέχονται την ίδια διδασκαλία στο σχολείο.
    Μπορείς Ευτέρπη να μας πεις μερικά πράγματα σχετικά με αυτές τις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών σου στους αριθμούς;

    σε απάντηση του: Συζήτηση για τους νοερούς υπολογισμούς #389

    Πολύ ωραίο Θάλεια. Είναι πραγματικά ένα διαθεματικό μάθημα που βγαίνει μέσα από τα ίδια τα παιδιά. Θα το δείξω στους φοιτητές (υποψήφιους δασκάλους).

    Συγχαρητήρια

    Μπάμπης Λεμονίδης

    σε απάντηση του: Πρόγραμμα επιμόρφωσης – παρέμβασης #387

    Τελικό ερωτηματολόγιο

    Αγαπητοί εκπαιδευτικοί, μετά την παρέμβαση στις τάξεις το τελικό ερωτηματολόγιο θα είναι το ίδιο με το αρχικό. Να συμπληρώνετε τον πίνακα απαντήσεων και να μου τον στέλνετε.

    Σας χαιρετώ

    Μπάμπης Λεμονίδης

    σε απάντηση του: Πρόγραμμα επιμόρφωσης – παρέμβασης #385

    Χρόνια Πολλά σε όλους. Ελπίζω να προχωράει το πρόγραμμα και να γίνεται η παρέμβαση στα σχολεία. Η Αναστασία και οι άλλοι συνάδελφοι στην Κέρκυρα κάνουν καλή δουλειά. Το ερωτηματολόγιο προβληματιζόμαστε αν θα είναι σε παρόμοιες ερωτήσεις ή αν θα είναι ακριβώς το ίδιο. Θα το βγάλουμε αυτές τις ημέρες.

    σε απάντηση του: Πρόγραμμα επιμόρφωσης – παρέμβασης #383

    Από Πάττυ Παπαδήμου

    Τελικά ,καλά είπε ο Bruner ότι μπορείς να διδάξεις τα πάντα αρκεί να τα διδάξεις με έντιμο τρόπο !
    Οι μικρούληδες μαθαίνουν τις στρατηγικές πρόσθεσης αφαίρεσης και πολλαπλασιασμού πολύ πιο εύκολα απ΄ότι φανταζόμουν. Κατανοούν καλύτερα ό,τι διδάσκονται ,όταν κάποιος τους δείξει τα μονοπάτια που θα ακολουθήσει η σκέψη τους για να φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα. Χαίρονται δε ιδιαίτερα όταν αφού κατακτήσουν τη γνώση καταφέρουν να βρουν τη λύση ακολουθώντας τον πιο σύντομο και έξυπνο δρόμο (τρόπο).
    Στην προσπάθεια μου αυτή σκέφτηκα να βάλω στον τοίχο -πέρα ως πέρα- μια χαρτοταινία ως μέτρο-αριμογραμμή- ώστε με την εικονική αναπαράσταση των αριθμών να μην ξεχνούν ότι οι αριθμοί είναι άπειροι καθώς και να κολλήσω στο θρανιό τους χάρτινες μεζούρες από την ΙΚΕΑ ώστε να διευκολύνονται στους υπολογισμούς .Ο συνδυασμός όλων αυτών με την κενή αριθμογραμμή ,που προτείνετε ,βοηθάει τους μαθητές να κατανοήσουν ευκολότερα τις στρατηγικές αλλά και εμπλακούν όλοι τους στη μαθησιακή διαδικασία.
    Υ.Γ.1 Το στέλνω πάλι σε σας γιατί δυστυχώς αδυνατώ να το ανεβάσω στο φόρουμ!
    Υ. Γ.2.Με πειράζουν και οι κόρες μου όταν μου λένε :
    -Άστο μαμά ,αυτό είναι για έξυπνους!!!
    Υ.Γ.3 Έχω γράψει αρκετά και όλα χάθηκαν γιατί μου βγάζει λάθος κωδικό;;;

    σε απάντηση του: Συμπλήρωση αρχικών ερωτηματολογίων #379

    Αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι,

    Όπως είδατε μέσα από το Forum και τα μηνύματα που σας έστειλα, υπάρχουν ήδη τα επιμορφωτικά κείμενα, τα αρχικά ερωτηματολόγια και τα κείμενα παρέμβασης για όλες τις τάξεις. Είναι ένα ολοκληρωμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα από το οποίο θα ωφεληθούν οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν αλλά και οι μαθητές τους. Σε όσους συμμετάσχουν στο πρόγραμμα αυτό, θα δοθεί βεβαίωση από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας για τετράμηνη παρακολούθηση.
    Προσκαλώ λοιπόν όλους τους δασκάλους και ειδικά τους συμβούλους να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα αυτό. Δεν υπάρχει πρόβλημα χρόνου μπορείτε να αρχίσετε και από τώρα.

    Για όποια απορία ή δυσκολία μπορείτε να απευθυνθείτε σε εμάς.

    Με συναδερφικούς χαιρετισμούς

    Μπάμπης Λεμονίδης

Επισκόπηση 15 δημοσιεύσεων - 1 έως 15 (από 24 συνολικά)